Lapsiperheet Helsingissä, päivä 1

heinäkuuta 13, 2015

Tämä tarina on jo kuultu, mutta kerronpa sen silti taas. Ilman blogiani (ei kyllä tätä vaan yhtä vanhoistani), ei olisi tätäkään hauskaa reissua koskaan tehty. Muutama vuosi sitten Jenna voitti blogissani lukija-arvonnan ja sai palkinnoksi villasukat, tiskirätin ja minut! Haha. Ei mutta tosissaan, hän tuli hakemaan voittoa meiltä, koska asuimme aika lähekkäin ja seuraava tapaaminen, esikoispojat esiliinana, olikin jo muistaakseni seuraavalla viikolla.

Nyt olemme ristiin kuopusten kummeja ja teimme ensimmäistä kertaa koko köörin voimin kesäretken Helsinkiin. Ensimmäisen päivän ohjelmaan kuului käynti Ipanaisessa (miesten mielestä yksi pieni ikuisuus), josta suuntasimme sitten kohti Korkeasaarta. E oli ensimmäistä kertaa Korkeasaaressa. Viime kesänä tosin kävimme Tukholmassa Skansenissa katsomassa eläimiä. Omastakin Korkkis-reissusta on niin pitkä aika, etten muistanut paikkaa kunnolla. Tulikin pieni deja vu kun kävelimme Korkeasaaren siltaa pitkin ja salmen yli näkyy Helsinki. Ehkä kuitenkin himpun verran laimeammin kuin mitä Tukholma Skanseniin kävellessä.

Säätiedotuksista huolimatta ilma oli tosi lämmin ja aurinkoinen, joten monet eläimet olivat piilossa keskipäivän auringolta. Tosin en tiedä huomasiko lapset edes, kun suurimmat ilon kiljahdukset tulivat jo ennen Korkeasaari-kylttiä lokeista, hanhista ja puisesta karhusta. Parhaiten ehkä itsellekin jäi eläimistä mieleen röyhkeä lokki, joka vei joltain naiselta jäätelön kädestä. Sitten rohkea ja ylväs riikinkukko sekä sympaattinen kilpikonna, joka näytti kuivalla maalla koivun juurella juuri siltä, että se on niin väärässä paikassa kuin voi vain eläin olla. Upea näky silti!

(Välikommentti: Vaikka minulla ei olekaan hyviä eläintarhoja mitään vastaan. Arvostetut eläintarhat tekevät paljon luonnon monimuotoisuuden suojelemiseksi. Viimeisimpänä hyvän mielen uutisena Korkeasaaren villieläinsairaalan kolmen kuutin palauttaminen mereen.)

Ipanaisesta hain meille testiin Tula-kantorepun. Yliväsynyt vauva ei suostunut millään nukahtamaan vaunuihin, joten päätimme heti alkumatkasta kokeilla reppua. Ensimmäisellä kerralla sillä ei ollut vaikutusta, mutta muutamat pätkäunet myöhemmin jäbä rauhoittui ja jopa nukahti reppuun hetkeksi. Odotan kovasti vauva-ajalta tätä kantamista kun esikoisen kanssa homma loppui alun kantoliinakokeilujen jälkeen. Kotona olemme jo hieman harjoitelleet toisella repulla.

Korkeasaaren jälkeen menimme keskustaan Vapianoon syömään. Kävely Korkeasaaressa muutti lapset mölyapinoiksi, joten onneksi ravintolasta vapautui juuri oma loosi sermin takana. Muutenkin yleishälinä oli onneksi aika kova, niin ei tarvinnut kovasti anteeksipyydellä melua lähtiessä. "Vappen" erikoisuus on, että tilaukset tehdään suoraan kokeille ja voi nähdä kun ruoka valmistuu. Lapsille tilattiin hauskat pupun muotoiset pitsat. Itselleni tilasin matkaseuran suosituksesta  kana-caesarpitsan, joka olikin ihan loistovalinta. Jälkkäriksi kahvia ja juustokakkua. Ei huano.

Päivän päätteeksi pidimme vielä hyttibileet hotellihuoneessa. Lapset viihtyivät hyvin kun leluina oli pari kotoa tuotua autoa ja kaapista löytyneet henkarit. Myös mukavasti leikkipaikka oli huoneiden lähettyvillä. Aikuisten viihdykkeenä oli parit karkkipussit ja Possen uusintajakso. Aamulla tiedossa oli tietysti hotelliaamiainen. Se on aina yhtä ihanaa. Ja lomatunnelmissa ollut vauva päätti yllättää kaikki ja nukkua 6 tunnin pätkän. Melko rentouttavaa sanoisin!

Vauva on miesmäiseen tapaan kasvanut niin hurjaa vauhtia, että on ottanut tyttiksen kasvussa jo kiinni. Kokoeroa on enää pari senttiä, vaikka ikäeroa on parisen kuukautta. Meidän ihana tuleva tuulipukupariskunta samishousuissaan!